دسته
فیدها
آدرس جديد نويد رهايي در تبيان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 758207
تعداد نوشته ها : 562
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem226

 

سنای آمریکا از نرم‌افزاری که وزارت ‌خارجه علیه ایران در حوزه اینترنت بهکار گرفته است، انتقاد کرد و آن را مدیریت نابخردانه یک تکنولوژی ناامیدکننده خواند.

 خبرگزاری فرانسه خبر داد که یکی از کمیته‌های مجلس سنا در گزارش خود اعتراف کرد که تلاش‌های وزارت خارجه آمریکا برای مبارزه با سانسور اینترنت در چین و دیگر کشور‌ها ناکام ماند و بودجه مربوطه باید به آژانس دیگری در دولت واگذار شود. 

 * بودجه ضدسانسور باید از وزارت خارجه گرفته شود و به شورای پخش برنامه‌های دولتی آمریکا واگذار شود 

 گزارش کمیته روابط خارجی مجلس سنا، از عملکرد ضعیف وزارت خارجه در هزینه کردن بودجه‌ای که کنگره به گروه تکنولوژی ضدسانسور اینترنتی اختصاص داده‌ است، به شدت انتقاد و پیشنهاد کرده است که این بودجه به شورای پخش برنامه‌های دولتی آمریکا (BBG) تخصیص داده شود، چرا که این نهاد صدای آمریکا (VOA) و رادیو آزاد آسیا و دیگر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آمریکا را سرپرستی می‌کند.

 * از سال 2008 تاکنون 50 میلیون دلار برای رفع فیلتر اینترنت در اختیار وزارت خارجه قرار گرفته است 

 در این گزارش اعلام شده است که کنگره از سال مالی 2008 تاکنون 50 میلیون دلار به برنامه آزادی اینترنت در وزارت خارجه اختصاص داده است، اما 30 میلیون آن همچنان بلااستفاده باقی مانده و وجه اندکی صرف گروه تکنولوژی ضدسانسور اینترنت شده است. "چنین تکنولوژی باید در اولویت کاری دولت آمریکا قرار گیرد. حمایت دولت آمریکا از توسعه و پیشرفت گروه تکنولوژی ضدسانسور اینترنت بسیار حیاتی و ضروری است، به ویژه با در نظر گرفتن این واقعیت که بخش خصوصی تمایل چندانی برای سرمایه گذاری روی چنین تکنولوژی‌هایی ندارد ". 

 * ناکارآمدی تکنولوژی‌های آمریکا برای رفع فیلتر اینترنت 

 بخشی از این تعلل و تأخیر در هزینه کردن بودجه مذکور از نظر گزارش کمیته به این دلیل بوده است که برخی از نرم افزار‌های بسیار پیشرفته گروه تکنولوژی ضدسانسور اینترنت از جمله "دی‌آی‌تی " و "اولترا‌سرچ " توسط دو شرکت آمریکایی که از جانب اعضای "فالون گانگ " تأمین مالی می‌شوند، تهیه می‌گردند؛ که در نتیجه با توجه به ممنوع بودن در چین، این گروه حمایت‌های خود را متوقف ساخته است. "دی‌آی‌تی " و "اولتراسرچ " به عنوان دو برنامه ضدسانسور اینترنتی عمده در ایران، عربستان سعودی، سوریه، مصر، میانمار و ویتنام مورد استفاده قرار می‌گرفتند. "کشور‌هایی که یا از تجربیات چین در کنترل اینترنت بهره می‌برند یا چین به صورت مستقیم تکنولوژی لازم برای رویارویی با چنین محصولاتی را فراهم می‌آورد ". 

 * وزارت خارجه بهخاطر تعامل با کشورها نباید مسئول اقداماتی مانند رفع فیلتر سایت‌ها باشد.

 "وزارت امور خارجه با توجه به تعامل دوجانبه و روزمره‌ای که با چنین دولت‌هایی دارد، به ویژه با چین، از جایگاه مناسبی برای انجام چنین اقداماتی برخوردار نیست ". 

ایستگاه‌های شورای پخش برنامه‌های دولتی آمریکا، که رادیو مارتی (که برای مخاطبین کوبایی برنامه پخش می‌کند) و شبکه پخش برنامه خاورمیانه را نیز در بر می‌گیرد، "باید سعی کنند به صورت روزانه از دریافت برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی و اینترنتی خود توسط مخاطبین کشورهای خاصی که تلاش می‌کنند این برنامه‌ها را مختل سازند، اطمینان حاصل کنند. از این رو، شورای پخش برنامه‌های دولتی آمریکا، و نه وزارت خارجه، باید به عنوان آژانسی در دولت آمریکا در نظر گرفته شود که قرار است مدیریت بودجه فعلی و آینده گروه تکنولوژی ضدسانسور اینترنت را در اختیار ‌گیرد ".

 * انتقاد سنای آمریکا از نرم‌افزار وزارت خارجه علیه ایران 

 در گزارش منتشر شده توسط سنا از برنامه‌ "هی‌استیک " بسیار انتقاد شد و آن را "مدیریت نابخردانه یک تکنولوژی نامیدکننده که امتحان خود را پس نداده است. " خواندند. "هی‌استیک " یکی از نرم افزار‌های گروه تکنولوژی ضدسانسور اینترنت است که توسط مرکز پژوهشی سانسور در سانفرانسیسکو برای فعالان دموکراسی در ایران طراحی شد.

"تیم هی‌استیک نه به درستی نرم‌افزار خود را امتحان کرده بود و نه اجازه داد که به صورت مستقل مورد تحلیل رمزشناسی قرار گیرد و خودسرانه نسخه بتای آن را در اختیار ایرانیان قرار داد ".

"در سپتامبر 2010، بلافاصله پس از توزیع نسخه بتای این نرم‌افزار، یک تیم مستقل توانست ظرف مدت شش ساعت رمز آن را بشکند و نشان داد که دولت ایران نیز قادر است با دستکاری این نرم‌افزار تمام کاربران آن را شناسایی کند ". با انتشار اخبار مربوط به نقاط ضعف این نرم افزار، پروژه "هی‌استیک " به سرعت متوقف شد.

 خبرگزاری فارس

 


شنبه 30 11 1389 15:39
X