دسته
فیدها
آدرس جديد نويد رهايي در تبيان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 760818
تعداد نوشته ها : 562
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem226

15 خرداد براي مبارزين راديكال مذهبي و سازمانهاي ماركسيستي در شكل و نحوه مبارزاتي نقطه عطفي بوجود آورد و عده اي را از مبارزات سياسي، در چهارچوب قانون اساسي مشروطه به سمت مبارزات مسلحانه سوق داد.(مصاحبه آقاي شمس حائري با سايت ايران قلم در 31/5/2007)

 سازمان مجاهدين خلق ايران نام يك گروه سياسي- نظامي است كه در سال 1344 توسط سه تن از روشنفكران جوان مسلمان، با هدف سرنگوني رژيم وابسته پهلوي تأسيس شد. اين سازمان نيز همچون اغلب گروه هايي كه در دهه 1340 مشي قهرآميز را در مبارزه برگزيدند، تحت تأثير سركوب قيام مردمي 15 خرداد و شكست مبارزات مسالمت آميز، در جريان تدوين استراتژي به «مبارزه مسلحانه» رسيد و به تدريج با بهره گيري از تئوري ها و تجارب جريان هاي چپ و ماركسيست آمريكاي لاتين، شيوه «جنگ چريكي شهري» را در تاكتيك اتخاذ كرد.(كتاب سازمان مجاهدين خلق پيدايي تا فرجام جلد 1 صفحه 273)

فرازهاي مهم:

در سال 50 بنيانگذاران اين سازمان و بدنبال آن اكثريت كادر آن توسط ساواك دستگير و با اعدام بنيانگذاران و تعداد از كادرهاي اصلي آن ضربه سختي را متحمل شد و در آستانه تلاشي كامل قرار گرفت.

در سال 54 با تغيير ايدئولوژي، ماركسيسم را پذيرفت و بدنبال آن تصفيه هاي خونيني در آن صورت گرفت و تعدادي از كادرهاي آن از جمله مجيد شريف واقفي به قتل رسيد.

در سال 57 به يمن پيروز انقلاب پيروزمند و سقوط شاه كادرهاي باقي مانده از زندان آزاد شدند و از همان ابتدا به مخالفت با رژيم جديد دست زدند.

در سال 60 بدنبال 3 سال كش و قوس بالاخره مشي مسلحانه را بر عليه حكومت جديدالتاسيس و به منظور سرنگوني سريع آن برگزيدند.

متعاقب آن سران اين گروه به فرانسه و سپس به عراق پناهنده شدند و خود را بطور كامل در راستاي سياستهاي دولت عراق و بر عليه منافع مردم ايران قرار دادند.

بدنبال شكست هاي پي درپي در استراتژي هاي اعلام شده بحث هاي جديدي به نام انقلاب ايدئولوژيك به راه افتاد كه سرآعاز آن ازدواج مسعود رجوي و مريم قجر عضدانلو همسر مهدي ابريشمچي بود.

از اين سرفصل يعني از 64 به بعد اين سازمان سياسي نظامي عملا مسير تبديل شدن به يك فرقه مذهبي – تروريستي خطرناك را به سرعت طي كرد و نيروهاي خود را به ورطه اي فوق العاده هولناك كشاند.

در سال 67 با نا اميدي دست به آخرين حربه جنگي خود زد و به قصد تصرف تهران با كمك نيروهاي عراقي و تسليحات غربي به سمت تهران به حركت درآمد و بعد از 3 روز با تحمل تلفات بيشمار شكست را پذيرفت و نيروهاي باقي مانده ناچار به عراق متواري گرديدند.

بعد از اين واقع سيل ريزش نيرويي در اين سازمان آغاز و تاكنون رو به افزايش بوده است و عملا اين فرقه تروريستي را به سمت نابودي كامل فيزيكي سوق داده است.

اين فرقه در حال حاضر بعنوان تنها راه بقاء مشغول وطن فروشي و جاسوسي به نفع بيگانگان است و سعي ميكند تا با آويختن خود به قدرت هاي بزرگ مفري براي نجات بيابد.


سه شنبه 5 7 1390 21:45
X